Tijd voor een blog! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Dianne Blom - WaarBenJij.nu Tijd voor een blog! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Dianne Blom - WaarBenJij.nu

Tijd voor een blog!

Door: Dianne

Blijf op de hoogte en volg Dianne

05 Augustus 2010 | Vietnam, Nha Trang

eej!

Tijd voor een blog!

het is alweer een eeuwigheid geleden dat ik een blog heb geschreven en ondertussen natuurlijk weer veel leuke en minder leuke dingen gebeurt. Om eerst maar met het minder leuke te beginnen; mijn ergste nachtmerrie!! (voor de mensen die weten dat ik gek ben van foto's maken) Na een paar dagen vroeg op staan besloten we de eerste ochtend in Ho Chi Minh City maar lekker uit te slapen, waardoor we niet gelijk naar de musea konden aangezien die tussen de middag dicht gaan. We lieten ons daarom met de taxi naar een wijkje brengen waar veel pagoda's stonden, maar toen we daar aan kwamen was het eerste waar ons oog op viel een groot winkelcentrum. en wat bleek; ze hadden er een bioscoop. Aangezien we toch moesten wachten besloten we maar naar een film te gaan. omdat ik van alles in mn handen had en toen had ik mn tas en camera voor mn stoel neergezet en dus vergeten die weer mee te nemen na afloop. heel stom natuurlijk, maar wat nog stommer was... ze hadden hem daar bijna gelijk gevonden, want ze maken na elke film de zaal schoon, en hem op een balie gelegd voor gevonden voorwerpen, maar toen wij even later weer terug kwamen om hem op te halen, was ie weg... dus waarschijnlijk gestolen door iemand van het personeel ofzoiets!! Die dag erna nog terug geweest, maar ze konden hem echt niet meer vinden, dus ben nu gewoon bijna 400 foto's kwijt, dat vind ik nog het ergste, want zo'n toestel is te vervangen. maarja, na een paar baaldagjes ben ik nu weer lekker aan het genieten, want dit land is veel te mooi om chagrijnig te zijn, haha:P

Bij mn vorige blog was ik gebleven in Can Tho. De volgende dag gingen we met een bus op weg naar Ho Chi Minh City. Nou dan dachten wij dat phnom penh al druk was, HCMC was echt complete chaos!!! Er rijden daar echt wel een miljoen scooters volgens mij, waardoor het al een hele reis opzich is om van de ene naar de andere kant van de straat te komen. In het beginnen deden we er super lang over om de weg over te steken, maar op een gegeven moment heb je echt zoiets van; ik zet gewoon elke keer een stap en ze ontwijken mij wel. Het is echt een wonder dat we geen ongelukken hebben gezien of er zelf een gehad hebben. In HCMC zijn we naar een paar musea geweest, sommige leuker dan de andere. zo zijn we naar twee musea gegaan over de geschiedenis van HCMC, die waren niet super bijzonder, en naar een museum over de vietnamoorlog, welke wel heel indrukwekkend was. De amerikanen hebben tijden de oorlog heel veel chemicalien op het land gegooid, waardoor heel veel mensen en later hun kinderen, verminkt zijn. In het museum daar hingen foto's en verhalen van deze mensen, wat heel indrukwekkend was om te zien.

In HCMC hebben we ook echt heel lekker gegeten, zo hadden ze er een yoghurtbar en een bakker met SUPER veel en lekkere broodjes, waar we onszelf helemaal te buiten zijn gegaan aan de croissantjes, muffins en donuts:D

Na een paar dagen waren we de drukte wel een beetje zat en besloten we door te reizen naar het noorden, naar Mui Ne. wat betekende dat we weer aan het strand waren:D Dit strand was echt nog veel mooier dan in Sihanoukville en er stond een sterke wind, dus dat was echt heerlijk. Ons hutje stond echt 25 meter van het strand, helemaal perfect! Na twee dagen aan het strand te hebben gelegen, gingen we een excursie naar de "sanddunes" doen, waar Mui Ne om bekend staat. We werden opgehaald met een gammele jeep, waarvan we echt dachten dat ie het einde van de excursie zou halen (apk-keuringen kennen ze hier niet). De excursie was echt SUPER mooi! Als eerste gingen we naar de fairy streams, wat denk ik nog het meest te vergelijken is met de grand canyon. Het waren allemaal rotsen van oranje en wit zand met er naast een beekje, waar we door heen moesten lopen om de rotsen heen. Heel apart als je daar loopt om aan de ene kant van je rotsen te hebben en aan de andere kant allemaal palmbomen en struiken. Daarna gingen we door naar de white sanddunes, waar onze monden helemaal open vielen van verbazing; midden in een landschap met lage bebossing en heuvels heb je daar opeens een klein stukje woestijn. Toen we daar liepen hadden we echt het gevoel alsof we in de Sahara liepen, heel bizar.

De dag erna moesten we weer vroeg op, omdat we naar Dalat gingen. Elke keer denken we dat de bussen hier niet erger kunnen, en elke keer is het weer zo, wat achteraf wel weer veel lachbuien opleverd. we werden opgehaald door een of ander verrot mini-busje, met heel weinig beenruimte. tot overmaat van ramp nam de chauffeur volgens mij ook de meest toeristische route die hij kon bedenken, wat betekende; de meest hobbelende en minst geasfalteerde wegen. We zaten echt als een gek te hobbelen en zagen elke keer iedereen van links naar rechts en van omhoog naar beneden gaan. Voor ons zat een gast van twee meter lang die op een gegeven moment bijna tegen het plafond aan zat, haha:P maar zoals altijd hebben we ook die busrit weer overleefd en kwamen we na een paar uur (het uitzicht zo tussen de bergen was echt prachtig trouwens) aan in Dalat. Dalat is echt een aparte plaats, want het is gesticht door de fransen toen Vietnam een kolonie van hun was. Hierdoor lijkt het net of je ergens in een frans dorpje bent in plaats van in Vietnam, wel heel mooi om te zien en had er nog wel een week kunnen blijven, want er hing een goede sfeer.

In Dalat hadden we een tour geboekt om de omgeving te verkennen. Op een gegeven moment gingen we naar een krekelfarm (jaa, die enge insecten!!) waar de gids doodleuk vertelde dat we gefrituurde krekel konden proeven. doodeng, maar wij wilden natuurlijk niet achter blijven bij de rest en vonden het ook wel stoer om een krekel op te eten, dus na een paar blikken naar elkaar en het bordje waarop ze laggen, hebben we met trillende zweethandjes toch maar een krekel geproefd; wat nog best lekker smaakte (naar het vet van een speklapje:P) Daarna gingen we naar een fabriek waar ze rijstwijn maken (60% alcohol) en naar een zijdefabriek. Dat was best interessant om te zien hoe ze dat zijde maken. En natuurlijk aan het einde nog even wat "echte" zijde sjaals gekocht (ga jij jaloers op zijn mam;)) 's Middags gingen we door naar een waterval. waar wij niet op hadden gerekend was dat we over stenen en rotsen naar beneden moesten afdalen, maar het was echt super gaaf! Ik hou wel van dat klimmen en klauteren, dus ik ging met een big smile op mn gezicht over die rotsen naar beneden. Op de terugweg gingen we in Dalat nog naar het "crazy house", wat inderdaad een heel vreemd en grappig huis was. Het heeft heel veel trappen en bruggetjes naar allemaal verschillende kamers en geen een muur is recht, niet van binnen en niet van buiten.

De volgende dag gingen we weer door van Dalat naar Nha Trang, DE badplaats van Vietnam. eerst wilden we hier maar 1 dag blijven en doorreizen naar een wat minder toeristisch oort, maar dat bleek heel moeilijk te zijn, dus besloten we toch maar in Nha Trang te blijven, wat ook geen straf is, want ze hebben hier een heel mooi strand en leuke mensen. De eerste avond gingen we naar een bar "crazy Kim" haha:P en daar kwamen gelijk al allemaal mensen op ons af, waar we uiteindelijk mee naar een strandclub gingen en we pas om half 5 op bed lagen (moet ook een keer kunnen;)), dus gister maar een lekker rustig dagje gehad met uitslapen en op het strand liggen. 's avonds hadden we met drie nederlandse jongens afgesproken om wat te gaan eten, dus dat was ook gezellig.

Volgens mij hebben jullie weer leesvoer genoeg voor een hele week (zal de volgende keer weer even wat sneller updaten, mam...;))

Ik vind het trouwens echt SUPER leuk dat jullie me allemaal volgen en leuke en lieve berichtjes posten, dus blijf daar vooral mee door gaan zou ik zeggen ;):D

Xxx

• 05 Augustus 2010 - 04:53

Kim Hartman:

Jingle bells
    jingle bells
    jingle all the way!

it's gonna be a lonelyyyyy christmas without youuuu

last christmas i gave you my heart,
    but the very next day
    you gave it away

leuk, die winter hier :D

laten we eens gaan ontbijten.
    (voor iedereen die dit leest; nee, ik ben niet dronken of katerig en we zijn gewoon lui)

• 05 Augustus 2010 - 07:32

Mams,:

leuk weer wat van jullie te horen. Maak er wel een veilige vakantie van. we schrikken elke keer weer als we de verhalen lezen van die horror reizen die jullie maken. Denken jullie wel aan de overbezorgde ouders (familie) hier?(Ha Ha)Geniet nog van de laatste 22 dagen!!

• 05 Augustus 2010 - 09:53

Moeder Van Kim:

Gaan jullie nu al op elkaars blog schrijven? Vinden jullie dat er te weinig reacties zijn of zo? De oudgediende blijven jullie natuurlijk altijd volgen, je moeder zit volgens mij ook elke dag wel even te kijken, al is het alleen maar om je foto te zien.
    Alles gaat gelukkig nog voorspoedig en vergeet jij ook niet je malariatabletten! Er kunnen er beter 2 depressief zijn als 1, dat heft elkaar weer op.
    Jammer van je camera, laat Kim dan de foto's maar maken, alhoewel ik er op haar side geen een kan ontdekken? Ik denk dat ze ze allemaal bewaart voor later.
    Nou, nog heel veel plezier en tot horens.
    En je weet het: Blijf op elkaar passen.
    Groetjes van ons.

• 06 Augustus 2010 - 05:45

Paps:

Hé meiden,
    Wat een avonturen allemaal. Dat wordt natuurlijk oervervelend saai als jullie in september in een doodgewone trein zitten en in die saaie collegebanken. Gelukkig nog 3 weken in vrijheid en doen wat je zelf wilt. Geniet er van; dat doen wij thuis ook van die heerlijke stilte !!!!

• 09 Augustus 2010 - 09:19

Wilma Pols:

Ha meis,

Wat balen zeg dat je je camera kwijt bent geraakt.Maar Kim heeft toch ook foto`s????
    Meid doe voorzichtig en let op je spulletjes he.
    Verder blijf ik het leuk vinden je verhalen te lezen.
    Liefs wilma

• 09 Augustus 2010 - 15:47

Helma:

Leuk om je enthousiaste verhalen te lezen! Balen van je camera zeg, vooral van de foto's, maar die heeft Kim ook nog wel denk ik*-)
    Heel veel plezier nog daar!

• 11 Augustus 2010 - 17:54

Conny Klomp:

Wat een super lange en fantastische blog heb je weer in elkaar gezet.
    Echt stoer dat je toch een krekel hebt geproefd !
    Veel plezier nog.

Groetjes van ons allemaal.

• 12 Augustus 2010 - 17:42

Hayat:

Heey Dianne,
    hartstikke leuk om weer over je avonturen te lezen. Ga vooral door met schrijven. En geniet er nog van.

xxx Hayat