Niets is hier zoals je het verwacht! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dianne Blom - WaarBenJij.nu Niets is hier zoals je het verwacht! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dianne Blom - WaarBenJij.nu

Niets is hier zoals je het verwacht!

Door: Dianne

Blijf op de hoogte en volg Dianne

18 Juli 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

eej!

twee dagen geleden zijn we aangekomen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. De rit duurde dit keer iets korter, "maar" 5.5 uur al leek het echter wel het dubbele, want de chauffeur reed echt als een gek. Al toeterend scheurde hij auto's en al het andere dat op de weg reed of liep voorbij en hadden we elke keer net geen frontale botsing met het tegemoetkomende verkeer, dus gelukkig zijn we zonder ongelukken aangekomen. In de bus die we hadden genomen zaten bijna alleen maar cambodjanen, dus dat was wel leuk.

Toen we in Phnom Penh aankwamen was het al bijna donker, dus zijn we maar gelijk op zoek gegaan naar een hostel. De enige niet-aziaat die in de bus zat bij ons wist nog wel een hostel, maar die zat vol, dus nu zitten we in een echt backpackers hostel. Het is hier echt mega druk in de stad! Gisteren zijn we de hele dag cultureel bezig geweest en aangezien de stad best groot is, hadden we een privé chauffeur voor de hele dag (lees: opdringerige tuktuk chauffeur). Als eerste gingen we naar de "killing fields". In de jaren '70 heeft in Cambodja een genocide plaats gevonden waarbij in totaal bijna een derde van de bevolking is omgekomen door geweld, ziektes en hongersnood. Bij de killing fields zijn duizenden mensen door de Rode Khmer omgebracht en gewoon in massagraven gegooid. Nu hebben ze de meeste graven leeg gemaakt en de schedels in een grote glazen toren gedaan als soort van herdenkingsmonument. Ook kun je langs de massagraven lopen, wat nu allemaal grote gaten zijn. Het is heel apart om te zien, want overal liggen nog stukjes kleding en op één plaats hebben ze zelfs nog wat tanden laten liggen.

Daarna gingen we door naar een school die tijdens de oorlog als gevangenis werd gebruikt en waar de gevangenen gemarteld en gedood werden. Ook dit was heel apart, want het lijkt gewoon op een school en je kunt je niet voorstellen dat daar zulke erge dingen zijn gebeurd.

Daarna was het tijd voor iets vrolijkers en wilden we naar het royal palace gaan, maar jammer genoeg ging het op dat moment echt keihard regenen en waren we vergeten om onze lange broek en shirt aan te trekken, dus zijn we vandaag alsnog gegaan. Creatief als we zijn gingen we op zoek naar iets waar we droog zouden blijven en toen zijn we gaan bowlen, haha:P Hier is echt niets zoals je verwacht dat het is!! Zo werden we vandaag naar een "supermarket" gebracht, bleek het gewoon een super groot en modern winkelcentrum te zijn, inclusief skatebaan/een simulatie achtbaan en een spelletjeshal!! We keken echt onze ogen uit.

Kim had een leuk straatje gezien in de lonely planet met allemaal restaurantjes, dacht ze.... Toen we er heen werden gebracht bleek echter dat al die eettentjes verspreid zaten over heel veel kilometer en die van ons bestond zelfs niet meer. Toen werden we afgezet bij een restaurant waar alleen de wat rijkere Cambodjanen komen en we werden echt aan alle kanten aangestaard en uitgelachen. Ook moesten we met stokjes eten en toen die man zag dat het niet soepel ging bij mij, kwam ie lachend aan met een vork, maar ben stug door blijven eten met de stokjes en uiteindelijk ging het best goed, haha.

volgens mij vergeet ik heel veel dingen te vertellen, maar gelukkig hou ik mn papieren reisdagboek goed bij, dus kan ik het allemaal nalezen;)

Morgen gaan we dan eindelijk naar het strand, naar Sihanoukville!!

Xx

foto's staan natuurlijk weer op mn picasa: http://picasaweb.google.com/dianneinazie

• 18 Juli 2010 - 10:58

Mams:

Hé avontuurlijke dochter,hoe gaat het met je voet?
    Denk je wel aan de magneten. Hou de traditie in ere! bellen snel!!!

• 18 Juli 2010 - 16:08

Dipti:

Weer een mooi verhaal zeg! Ik zie jou ook echt stug dooreten met je stokjes..
    Ik wil nu toch wel eens weten hoe het met je voet gaat;)
    De foto's zijn ook echt supermooi
    Veel plezier op het strand! xxx

• 19 Juli 2010 - 10:20

Toon:

Hallo Dianne,
    Indrukwekkend! Wat hebben jullie al veel gezien in zo'n korte tijd. En van een file tot een "scheurende"taxi.De foto's zijn prachtig. Geniet er van, met volle teugen. We blijven jullie volgen. Harstikke leuk ! Groeten

• 19 Juli 2010 - 21:47

Jacqueline:

gave verhalen hee :-D! ik ga snel je foto's bekijken! mn zus is ook in cambodja geweest, dus ik herken jullie verhalen al! veeeeel plezier :-D
    spreek je sneeeel!
    xxxx

• 20 Juli 2010 - 05:56

Paps:

hoi Dianne en Kim,
    Wat een hectische eerste week is dit geweest. De verhalen en plaatjes zijn indrukwekkend. Nu een paar dagen lekker chillen en bijkomen. Veel plezier en tot het volgende avontuur. Groetjes !!

• 20 Juli 2010 - 16:28

Moeder Van Kim:

Heeeeeej,
    Wat een verhalen komen er los! Vooral goed op elkaar blijven letten, en natuurlijk nog heel veel plezier.

• 20 Juli 2010 - 17:08

Karin:

He avonturier!
    Genieten zeker, echte leuke verhalen.
    Gefeliciteerd, ingeloot!
    Kus Karin

• 20 Juli 2010 - 21:23

Niels En Karin:

ik heb de foto's gezien.
    wat heb je alweer een hoop meegemaakt zeg!
    en natuurlijk ga je ons na de vakantie leren eten met stokjes,toch??
    de killing fields lijkt me erg indrukwekkend, zeker aan de foto's te zien.
    aan de foto's te zien was het ook erg druk, je zou maar met een rollator over moeten steken.....hahahahha.
    goeie reis verder, geniet van het strand.
    we gaan het dagboek weer verder lezen, gr Karin en Niels

• 21 Juli 2010 - 12:21

Mams:

Hoi Dianne. Het is echt waar, je bent ingeloot voor geneeskunde in Nijmegen!!!!
    Bewijs van toelating is vandaag binnen gekomen. Je was nr 204 op de lotingslijst en er is ingeloot t/m 204 Dat is nog eens geluk hebben. gefeliciteerd!!!

• 21 Juli 2010 - 18:14

Gladys:

Hey Dianne,

Wat een prachtige foto's en wat hebben jullie al veel gezien. Een geweldige reis, zeg. Je verslagen zijn leuk om te lezen en met die foto's erbij krijg je echt een goed beeld van hoe het daar is. Ook gefeliciteerd met je plaatsing in Nijmegen. Super. Kun je je Engels meteen gebruiken (grapje!). Ik wacht je volgende verslag weer af. Groetjes.

• 21 Juli 2010 - 19:38

Arieke:

Heej zussie,

Ik had je van de week al een paar smsjes gestuurd, maar volgens mij komen ze niet helemaal aan?! Dus maar even zo reactie op je sms.. Het bevalt goed in mn tijdelijke huisje, hoop dat je t nog kan zien voordat je terug bent! Zal van de week wel even foto's op mn hyves zetten, dan kan je even kijken. En het is hier ook mooi weer ja (lees gister super erg verbrand, dus echt veel pijn vandaag haha)

Gefeliciteerd dat je toch nog ingeloot bent!! Geniet nog maar even van alles daar, voordat je een druk jaar gaat krijgen. Maar vind t echt super leuk voor je zussie!

Nou hoop dat er snel weer een update van jullie reis komt met foto's, is leuk om te lezen/zien!

Veeeeel plezier dan nog en voorzichtig aan he!

Liefss xx ariek

• 22 Juli 2010 - 17:05

Lisanne Bosch:

Hey Dianne!

Echt ontzettend gaaf jullie reis ik dacht ff wat lezen haha! Veel plezier daar nog!

xx

• 22 Juli 2010 - 17:50

Wilma Pols:

Ha meis,

Leuke verhalen zeg!!!Jullie maken wat mee zeg.
    De foto`s zijn super.
    Ik wacht vol smart op je volgende verhaal.
    Groetjes Wilma

• 22 Juli 2010 - 19:09

Anouschka:

eey Dianne, volgens mij maken jullie echt een superleuke reis! Veel plezier nog de komende 36 dagen :P